۱۴ ژانویه روز تئاتر گرجی است. به مناسبت این روز، در تئاتر آکادمیک دولتی به نام کوته مارجانیشویلی نمایش نمایشنامه «واریاسیون های اسرارآمیز» اثر تیمور چخیدزه و همچنین مراسم اهدای جوایز به برندگان مسابقه سالانه انجمن تئاتر گرجستان «بهترین اثر فصل تئاتر» که با حمایت وزارت فرهنگ و توسط انجمن تئاتر گرجستان آنجام می شود، برگزار شد.

۱۴ ژانویه روز تئاتر گرجی است. به مناسبت این روز، در تئاتر آکادمیک دولتی به نام کوته مارجانیشویلی نمایش نمایشنامه «واریاسیون های اسرارآمیز» اثر تیمور چخیدزه و همچنین مراسم اهدای جوایز به برندگان مسابقه سالانه انجمن تئاتر گرجستان «بهترین اثر فصل تئاتر» که با حمایت وزارت فرهنگ و توسط انجمن تئاتر گرجستان آنجام می شود، برگزار شد. در این مراسم، وزیر فرهنگ، ورزش و امور جوانان گرجستان، ته‏آ تسولوکیانی حضور داشت. ته‏آ تسولوکیانی روز حرفه ای تئاتر را به هنرمندان فعال در عرصه تئاتر تبریک گفت و برای آنان موفقیت خلاقانه دیگری را آرزو کرد.

هنرهای نمایشی در قرن نوزدهم توسط نویسنده معروف گیورگی اِریستاوی (۱۸۶۴-۱۸۱۱) در گرجستان پایه گذاری شد. امروزه حدود ۳۰ تئاتر نمایشی در تفلیس یافت می شود که از مهم ترین و پربازدیدترین آنها می توان به تئاتر اپرا و باله و تئاتر درام دولتی شوتا روستاولی و تئاتر درام کوته مارجانیشویلی اشاره کرد. تئاتر گرجی از همان بدو پیدایش خود در جهت رئالیسم گام نهاد. بر اساس نمایشنامه‌های ملی که توسط نویسندگان با ذوقی مانند داوید کلدینشویلی، شالوا دادیانی و عده‌ای دیگر تدوین گردیده بود، در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، نهضت و جنبش نیرومند تئاترال به وجود آمد که گروه بزرگی از بازیگران هنرمند در راس آن قرار داشتند. در گرجستان سابقاً ۵ تئاتر وجود داشت؛ ولی اکنون در این کشور بیش از بیست تئاتر به فعالیت هنری مشغول‌اند.

 در سال ۱۹۲۱ میلادی، تئاتر دراماتیک به نام شوتا روستاولی تأسیس گردید. در سال ۱۹۲۸ میلادی، تئاتر دراماتیک به نام ک. مارجانیشویلی ایجاد شد و به فعالیت هنری پرداخت. تربیت و آموزش و آماده ساختن هنرپیشگان و گارگردانان و مدیران تئاتر در انستیتوی تئاتر (دانشگاه دولتی تئاتر و سینمای فعلی) به عمل می‌آید. تئاتر گرجی در میان فرهنگ تئاتر مقام شامخی را دارد، تئاترهای گرجستان و فعالیت برجسته آن‌ها در خارج از مرزهای گرجستان نیز از شهرت فراوانی برخوردار است.

کد خبر 10642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =